Založ si blog

Nefikaj, lebo ti takú fiknem!

Jazyky – a slovenčina v tomto smere nie je výnimkou – sú ovplyvňované rečou susedných, ale občas aj vzdialenejších národov. A obyčajne si z cudzích jazykov najrýchlejšie osvojíme také výrazy, ktoré v bežnom slovníku nenájdeme.

 

Napríklad také slovenské sloveso fikať. Je synonymom slovies fňukať, vzlykať. Takže ak počujeme, že on fikal alebo ona fikala, nemuseli by sme si to ani bohvieako všímať, pokiaľ sa zároveň nedozvieme, že ten, kto fikal (fikala), je nám blízky človek. Vtedy sa nám totiž vynorí v mysli jedno nemecké sloveso, ktoré je v slušnom slovníku cudne vynechané, ale ktoré nájdeme v slovníkoch hovorovej alebo slangovej nemčiny a obyčajne patrí medzi prvé, ktoré sa pri pobyte v nemecky hovoriacej krajine hravo naučíme.

 

Nuž, tak je to. Slovko fikať v tej rýdzej slovenskej podobe akoby sa z našej materčiny vytrácalo. Vyskúšal som si to v partii pri poháriku vína a keď som sa opýtal vari tucta ľudí, či vedia, čo znamená slovo fikať, všetci sa zhodli na jeho nemeckom význame a jeho slovenská podoba im nebola známa.

 

A zrejme z nemčiny sa do našej hovorovej reči dostali aj výrazy: „Takú ti fiknem! Odfiknem ti nos! Odfiknem ti ucho!“ Preložiť ich by bolo proti blogerskému kódexu.

 

Jeden z mojich kamarátov zvykol hovoriť: „Ty koňo!“ Bral som to ako ekvivalent toho detského „Ty kokso!“ Až do chvíle, kým som si neprečítal článok v jednom českom časopise. Autor sa v ňom zaoberal vulgarizmami rôznych jazykov. Vtedy som sa dozvedel, že „coňo“ je po španielsky údajne to isté, čo rýdzo slovenský výraz pre vagínu. Keď som to kamarátovi povedal, zostal prekvapený a vôbec nevie, ako sa mu to slovko dostalo do jeho vyjadrovania. Uvažujem: Viem, že ako kamionista bol aj v Španielsku, takže azda mu tam niekto týmto slovom niečo „vysvetlil“ a jemu sa vrylo do pamäti.

 

Pred dávnymi rokmi, v roku 1968, som sa španielčinu učil, ale k slovku coňo som sa dostal až teraz a úplnou náhodou. V tom horúcom lete – nielen z hľadiska počasia – takmer pred polstoročím som mal posledné prázdniny po skončení ZDŠ-ky. Vtedy pri horárni, v ktorej sme bývali, si postavil kočovný voz starý môťovský včelár, vari osemdesiatnik, ktorý kedysi, ešte medzi vojnami, si bol zarábať na živobytie v ďalekej Argentíne, kde sa naučil po španielsky. To znásobilo môj záujem o tento jazyk, takmer som zhltol učebnicu a bol som nadšený, keď som s tým starým včelárom mohol prehodiť pár viet v jazyku, ktorému nikto v našom okolí nerozumel. Naučil ma aj vetu, ktorú vraj pre Španielom nemám vysloviť, ak nemám rýchle nohy alebo mocné päste, ale nespomínam si, že by niekedy vyslovil to „inkriminované“ slovko coňo.

 

V súvislosti so španielčinou ešte jedna záhada. Ako som spomenul, detstvo som prežil v horárni, najbližší kamaráti bývali najmenej kilometer odo mňa, ale vari nebolo dňa, aby som sa k nim nevybral a vrátil som sa až za tmy. Občas sa stalo, že som prišiel zababraný od uší až po päty, a vtedy, veru, mama musela vymeniť vari aj trikrát vodu v šafli, kým zistila, že som to naozaj ja, jej syn. Vtedy mi zvykla povedať, že som „vakero“. Až keď som sa začal učiť španielčinu, spoznal som význam tohto slova. Nie, nejde tentoraz o žiaden vulgarizmus. „Vaquero“ znamená kraviar. Nuž, byť špinavý ako pastier kráv – to je celkom milé prirovnanie. Ale dodnes som sa nedozvedel, ako sa mama, vyrastajúca na detvianskych lazoch, k tomu španielskemu slovu dostala.

Ako prvý izoloval pôvodcu cholery

09.07.2018

Filippo Pacini, ktorý zomrel pred 135 rokmi, 9. júla 1883, vynikol ako lekár – anatóm. Napriek úspešným výsledkom výskumov sa svetskej slávy nedočkal. Pochádza z talianskeho mesta Pistoia, kde sa narodil 25. mája 1812. Chudobná rodina nadaného chlapca videla jeho budúcnosť v kňazskom povolaní s nádejou, že to dotiahne až na biskupský stolec. Všetko sa [...]

Posledný slovenský polyhistor

25.06.2018

Pred 175 rokmi, 24. júna 1843, sa narodil v oravskej dedine Jasenová pod majestátnym Chočom Ivan Branislav Zoch. V 19. stor. sa vedci už väčšinou špecializovali na úzky okruh problémov vo svojom odbore. Doba klasických polyhistorov pominula. Objavili sa však výnimky. Patril k nim Ivan Branislav Zoch, syn štúrovského dejateľa, evanjelického farára Ctiboha Zocha. Po [...]

Muž, ktorý zastavil Slnko a rozhýbal Zem

24.05.2018

máj 1543 bol posledným dňom v živote Mikuláša Kopernika, poľského matematika a astronóma, ktorý sa heliocentrickou teóriou odvážil protirečiť súdobým vedcom i cirkvi. Pochádzal z kupeckej rodiny v meste Toruň, kde sa narodil 19. februára 1473. Keďže v meste bola v tom čase nemecká väčšina, predpokladá sa, že rodové korene prinajmenšom po matke mal [...]

Joe Biden, Barack Obama

Štyria prezidenti v New Yorku. Biden s Obamom a Clintonom zozbierali 25 miliónov USD, Trump bol na pohrebe policajta

29.03.2024 07:11

Americká prezidentská kampaň vo štvrtok večer dostala do New Yorku štyroch amerických prezidentov.

Nehoda, ilustračná, sklo

Autobus s desiatkami cestujúcich sa prevrátil na nemeckej diaľnici

29.03.2024 06:38

Autobus s približne 60 cestujúcimi havaroval vo štvrtok večer na diaľnici v západnom Nemecku, zranenia utrpelo vyše 20 ľudí, informovala DPA.

libanon, hizballáh

Pri izraelských úderoch pri Halabe zomrelo 36 sýrskych vojakov

29.03.2024 06:27

Pri izraelských úderoch namierených na oblasť neďaleko Halabu (Aleppa) na severe Sýrie zahynulo podľa agentúry AFP najmenej 36 sýrskych vojakov.

Jaroslav Slašťan, Zásahový tím pre medveďa hnedého

Nebol to hon na čarodejnice. Medvedica v Mikuláši bola skutočným rizikom, hovorí šéf zásahového tímu

29.03.2024 06:00

K ľuďom sa samica, ktorá útočila v metropole Liptova, približovala pravidelne. Tvrdia to členovia zásahového tímu. Pri jej monitorovaní použili špičkové drony.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 125
Celková čítanosť: 337082x
Priemerná čítanosť článkov: 2697x

Autor blogu

Kategórie