Založ si blog

Pochutil si pračlovek na oravskej slanine alebo domácej klobáske?

Ak teraz niečo letí, tak sú to určite televízne seriály o varení, či knihy, ktoré sa tvária ako kuchárske – zbierky receptov. Najlepšie od babičky, prababičky… A aby sa pri jedlách pripravených podľa nich ušetrilo, dobre sa napapalo a pritom zhodilo nejaké to kilo.

 

Neviem, či mal pračlovek problém s nadváhou. Tipujem: skôr nie ako áno. Vo zvolenskej knižnici mi padla do oka vyradená kniha s provokačným názvom „Paleo kuchyňa“. V prvej chvíli som si myslel, že je to naozaj nejaký návrat do čias, keď sa Homo sapiens naučil chodiť po zadných nohách. Zalistoval som v nej v inšpiračnom prostredí vinotéky pri poháriku dobrého vínka. A celkom som sa pobavil.

 

„Až“ na jednej strane autori vysvetľujú, ako vyzerala kuchyňa človeka doby kamennej, ktorý zrejme netrpel chorobami srdca, vysokým krvným tlakom alebo cukrovkou. Ale si vraj rád pochutil na mäsku, hoci možno skôr ako mamuta či iného veľkého tvora ulovil lúčneho koníka či na bielkoviny bohatú húsenicu. To sa v knihe nespomína. Tá je totiž o tzv. paleo diéte. Tá toho veľa odporúča, ale zároveň veľa zakazuje. Napríklad prehreškom je jesť obilniny, strukoviny, mlieko a mliečne výrobky, zemiaky… No neviem…

 

„Už takmer jedno desaťročie má tento gastronomický smer so zaujímavými teóriami svojich prívržencov aj u nás, a preto by sme prostredníctvom receptov v tejto knižke radi všetkým záujemcom predstavili a priblížili tieto zdravé jedlá,“ citujeme autorov.

 

Hurá na recepty!

 

Prvý – jablkové guľky s pistáciami – vyzerá celkom sympaticky, hoci neviem, kde vziať cukor z kokosových kvetov. Pri väčšine ďalších receptov odporúčajú paleolitickí majstri kuchári himalájsku soľ. Žeby bola niečím výnimočná oproti tej našej z najbližších potravín? A vôbec, prečo by sa mal nejaký neandertálec, ktorý žil pod Tatrami, terigať z Gánoviec kvôli soli kamsi do Himalájí alebo kvôli kokosovým orechom do Afriky? Však by sa cestou udiétoval k smrti.

 

Pobavil ma aj tretí recept: paleo chlieb s klobáskou. Ktovie, ako by sa zatváril pračlovek, keby sa pri mne zrazu objavil a ja by som ho ponúkol jeho – akože – špecialitou. Kalifornské papriky, ktoré sú potrebné v ďalšom „pravekom“ recepte, ma už neprekvapili, ani oravská slanina, ale kde vziať erytritol (a čo to vlastne je?), aby som si mohol urobiť makové koláčiky, to som odmietol skúmať. Chvíľu som sa zamýšľal nad tým, ako získať šupky zo skorocelových semien, vidí sa mi to prplavá robota, rovnako ako hľadať v poli prepeličie vajcia (to by som sa nachodil, navyše sú prepelice chránené), ale to ma už úplne dorazila nátierka, na ktorú treba tuniak z konzervy v slanom náleve. Chudák pračlovek, ako si tú konzervu otvoril, keď ja otváračom na nožíku, ktorý som si kúpil v obchode zabalený v pevnom umelohmotnom obale, to nedokážem? Možno by som ním skôr skolil mamuta, ako otvoril konzervu. To si dám radšej šašlik, ktorý tiež nechýba v paleo kuchyni, samozrejme, v mojom prípade bez himalájskej soli. Nechýba ani recept na nanuk – možno pre severnejšie usadených homo sapiensov.

 

Niekedy čítam a počúvam, že na našom trhu chýba humoristická literatúra. Dnes som sa presvedčil, že na tom zase nie sme až tak najhoršie.

Ako prvý izoloval pôvodcu cholery

09.07.2018

Filippo Pacini, ktorý zomrel pred 135 rokmi, 9. júla 1883, vynikol ako lekár – anatóm. Napriek úspešným výsledkom výskumov sa svetskej slávy nedočkal. Pochádza z talianskeho mesta Pistoia, kde sa narodil 25. mája 1812. Chudobná rodina nadaného chlapca videla jeho budúcnosť v kňazskom povolaní s nádejou, že to dotiahne až na biskupský stolec. Všetko sa [...]

Posledný slovenský polyhistor

25.06.2018

Pred 175 rokmi, 24. júna 1843, sa narodil v oravskej dedine Jasenová pod majestátnym Chočom Ivan Branislav Zoch. V 19. stor. sa vedci už väčšinou špecializovali na úzky okruh problémov vo svojom odbore. Doba klasických polyhistorov pominula. Objavili sa však výnimky. Patril k nim Ivan Branislav Zoch, syn štúrovského dejateľa, evanjelického farára Ctiboha Zocha. Po [...]

Muž, ktorý zastavil Slnko a rozhýbal Zem

24.05.2018

máj 1543 bol posledným dňom v živote Mikuláša Kopernika, poľského matematika a astronóma, ktorý sa heliocentrickou teóriou odvážil protirečiť súdobým vedcom i cirkvi. Pochádzal z kupeckej rodiny v meste Toruň, kde sa narodil 19. februára 1473. Keďže v meste bola v tom čase nemecká väčšina, predpokladá sa, že rodové korene prinajmenšom po matke mal [...]

Fabrika Kia - Teplička nad Váhom

Vláda chce zaplátať migrantmi zo Strednej Ázie dieru na trhu práce. Ako útok v Moskve zmení tento zámer?

29.03.2024 08:00

Po tom, čo skupina teroristov pôvodom z Tadžikistanu zabila v Moskve 139 ľudí, sa slovenské zložky rozhodli posilniť bezpečnostné opatrenia

Rusko, Ukrajina

ONLINE: Masívny útok opäť cielil na ukrajinskú energetiku. Poliaci poslali do vzduchu lietadlá

29.03.2024 07:45, aktualizované: 08:14

Rusko masívne útočí na ukrajinskú energetiku, ktorá je v zložitej situácii. Keď Rusi spúšťajú útoky, Poliaci posielajú do vzduchu lietadlá.

Joe Biden, Barack Obama

Štyria prezidenti v New Yorku. Biden s Obamom a Clintonom zozbierali 25 miliónov USD, Trump bol na pohrebe policajta

29.03.2024 07:11

Americká prezidentská kampaň vo štvrtok večer dostala do New Yorku štyroch amerických prezidentov.

Nehoda, ilustračná, sklo

Autobus s desiatkami cestujúcich sa prevrátil na nemeckej diaľnici

29.03.2024 06:38

Autobus s približne 60 cestujúcimi havaroval vo štvrtok večer na diaľnici v západnom Nemecku, zranenia utrpelo vyše 20 ľudí, informovala DPA.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 125
Celková čítanosť: 337087x
Priemerná čítanosť článkov: 2697x

Autor blogu

Kategórie